lauantai 24. huhtikuuta 2010

Lähtö... (kirjoittaa -m)

Moro. Ensimmäinen yritys lähtöön oli 15.4. autolla Oulusta Hki-Vantaalle. Isä oli kolmantena kuskina ja aikoi sitten ajaa auton takaisin Ouluun. Lähdettiin liikkeelle siinä klo 02.00 torstaina. Perille kentälle päästiin joskus 9-10 maissa aamulla. Siellä alkokin kuulua pikkuhiljaa lentojen peruuntumisia Pohjois-Suomeen ja muillekin kentille.

Pian kävi ilmi että tulivuorihan se oli purkautunut Islannissa ja se estää lennot ainakin lauantaihin 17.4. asti. Että sunnuntaina päästäisiin lentämään. Hyvityksenä KLM upgreidasi meidät pisnekseen. Noh, eipä siinä kuin soittoa isälle, joka oli jo ehtinyt lähteä ajamaan takaisinpäin. Soitto Amexille kertoi, että he maksavat kuluja 300e asti. Minun ymmärryksen mukaan 150e/vrk/hlö.

Ajettiin hotelliin Helsingin Kallioon odottelemaan sunnuntaita. Viikonloppu meni lomaillessa, kun edeltävät viikot olivatkin olleet aika vauhdikkaita minun Kiinasta tulon jälkeen kun kämpät oli molemmilta tyhejnnetty ja pakattu Kemiin ja Tornioon.
Lauantaina käytiin uudelleen kentällä selvittämässä lentoja, kun uutisissa luki, että eipä ole ilmatila auki sunnuntainakaan. Meidän lennot siirrettiin sitten perjantaille 23.4; viikko pitäisi odotella. Ja pudottiin tietysti samalla pois pisneksestä, kun: "teidän alkuperäiset liput ovat Economy-luokkaa. Sillä ei ole merkitystä, missä luokassa olette olleet näillä siirretyillä lipuilla".

Jatkettiin hotelliasumista vielä maanantaille, jolloin aateltiin vaihtaa vähän parempaan hotlaan, kun kerta rahaa tuntui olevan Amexilta tulossa. Noh, näinhän tilanne ei tietenkään ollut, kuten soitto maanantaina sinne paljasti. 150e/hlö on kertakorvaus. NOH, lähetäämpä sitte takas Lappiin odottelemaan, että taivas aukeaa.

Hypättiin junaan ja ajeltiin Kemiin Katjan vanhempien luo odotteleen. Kun puran matkalaukkua, niin mitäs vittua, minut on rullattu! Matkarahat pöllitty reissulompakosta. Saasta. Siivooja varmaanki siivonnu hotellihuoneen ja meikän lompakon siinä sivussa. NOH! Läheppä siitä sitten tekemän rikosilmotusta skoudeille ja vakuutusyhtiöön. Pollarit otti tämän asiaankuuluvalla vakavuudella, eli "eipä niitä rahoja taida takas saada, takkiin tästä sulle tulee, mut tuossa on nuo paperit vakuutusyhtiölle". NOH!!! Vakuutusyhtiö oli vielä myötämielisempi ja aikoivat korvata ruhtinaalliset 85e tapauksesta. Vähän meinasi otsasuoni ruveta pullistelemaan päässä.

Aika kului Kemissä ja tuli torstai-ilta jolloin sitten piti lähteä menemään VR:n kyydillä takaisin Tsadiin. Illan viimeinen juna oli nopein ja meille sopivin yhteys, joten se valittiin. Tietysti juuri siitä junasta oli veturi hukassa tai jotain Rovaniemellä kun se tuli relut kaksi tuntia myöhässä Kemin asemalle. Liikkeelle Kemistä päästiin siinä puoli yhden maissa.

Jotta saataisiin vähän äksöniä yöhön, piti meidän vielä vaihtaa Pendolinoon Kokkolassa, ettei nyt vallan vielä lentokoneesta myöhästytä. Tikkurilassa pois junasta ja taksilla kentälle. Parin tunnin odottelu ja koira saatiin maksettua ja lähetettyä kopissansa lentokoneeseen pakattavaksi. Mie ja Katja päästiin kans matkalaukuista eroon samalla. Sitten vaan turvatarkastuksen läpi portille odottelemaan konetta, ensin Amsterdamiin ja sitten sieltä Vancouverin...

On sen Vankkurin oltava merkillisen hieno paikka kun noin vaikeaa sinne on päästä.

1. Mutkikkaasti on maailmanvalloitus alkanut. Tsemppia jatkoon! -Mikko

2. Toivotaan parempaa onnea paikan päällä... on se piru kun Suomessakin pöllivät rahat